onsdag 2. mars 2011

Dagens tips: Stå mer!

Dette må være dagens tips: Når du står forbrenner du tre ganger så mange kalorier som når du sitter. Det er fordi det kreves mer muskelarbeid å holde kroppen oppreist enn å sitte slapt og la seg støtte av stolen. Faktisk kan du gå ned 10 kilo i løpet av et år ved å stå og jobbe i stedet for å sitte. Dette sa livsstilsprofessor Mai-Lis Hellénius på svensk tv i dag morges. Selv om det kanskje blir litt mye å stå hele dagen på jobben, er det sikkert mulig å stå litt mer enn vi pleier, eller hva?

2 kommentarer:

  1. Jeg har akkurat innrettet arbeidsplassen min sånn at jeg kan begynne å stå en del i løpet av dagen istedenfor å bare sitte. Selv tenkte jeg mest på at det var bra for ryggen og sånt, men at det også forbrenner mer kalorier var jo en mitt-i-blinken-nyhet!

    SvarSlett
  2. Ja, ikke sant! Jeg har gjort det samme, og da oppdaget jeg at det faktisk krevdes litt muskelarbeid hvis jeg skulle stå ordentlig - inn med magen, rett i ryggen osv. Så nå står jeg og får bedre holdning samtidig som jeg jobber - og forbrenner lunsjen i samme slengen!

    SvarSlett